"Béke az érkezőknek, áldás a távozóknak!"

2012. március 30., péntek

Palacsinta - a legjobb két alaprecept!

Palacsintát a legtöbb háziasszony tud sütni, ám ezek között óriási különbségek vannak, hiszen van, aki vastagra süti, van, aki hajszálvékonyra, aztán olyan is akad, aki túl barnára pirítja, míg mások haloványan hagyják, vagy túl szárazra, esetleg épp olajosra sütik. A titok nyitja - szerintem - kizárólag az alaptésztán múlik...

A díszítés: színes gumicukor, csokipuding, citromfű levelek
Én évek óta kész receptet használok, amiket anyukámtól tanultam, de gyanítom, hogy az eredeti forrás Horváth Ilona lehet. Nekem ugyanis anya mellett ő a legfőbb tanítóm, s tőle származik az egyetlen olyan szakácskönyvem, amely ugyan ma már ütött-kopott és saláta-állagú, de minden benne van, amit egy háziasszonynak a konyhában tudnia kell.

Sok palacsintatésztát próbáltam már, tejjel, szódával, tejszínnel, és vegyesen, de mindig az anya-féle palacsinták bizonyultak a legjobbnak, így ma már gondolkodás nélkül ezekhez a verziókhoz nyúlok, attól függően, hogy kevés vagy sok időm van ebédig. Az első recept amolyan SOS, amit csak kikever az ember, és nyomban sütni kezdi (a férjem szerint ez a jobb), a másik pedig az "állni hagyós" verzió, amit bekeverünk, és elmegyünk teregetni és a gyerekkel legózni, amíg a liszt egy kicsit megdagad a tejben.

Palacsinta alaprecept I. - SOS verzió

Hozzávalók: 40 dkg liszt, 4 tojás, 8 dl tej, 2 dl buborékos ásványvíz, 1 csipet só, nagyobb csipet cukor, 1 evőkanál olaj
Elkészítés: Konyhai robotgéppel simára keverjük a tészta hozzávalóit, nagyon picit állni hagyjuk (mondjuk 10 percet), és máris süthetjük. A palacsinta sütőt én sosem kenem meg olajjal, helyette egy spray-t használok, amivel nagyon kevés olajat lehet a teflonos sütőbe permetezni, kb. annyit, mintha parfümöt fújnánk magunkra - nem állat módon. :-)

Ez a mennyiség nagycsaládos adag, 4-6 főre való. Ha kevesebben vagytok, célszerű fele ennyit készíteni, de én mindig ekkora adagot készítek, mert akkor másnap nem kell főzni. :-)

A sorozat első palacsintája - nem mondom, hogy szabályos, de nem is számít...
A díszítés szerintem sokat számít...

Palacsinta alaptészta II. (1 órát illik állni hagyni!)

Hozzávalók: 2 tojás, 30 dkg liszt, 4 dl tej, 2 dl ásványvíz, pici só, cukor, 1 evőkanál olaj
A sütéshez: olaj (spray)
Elkészítés: A tészta hozzávalóit konyhai robotgéppel simára keverjük, legalább 1 órát állni hagyjuk. Utána palacsintasütőben kevés olajon egyesével kisütjük a palacsintákat és lekvárral kakaóval, csokikrémmel, pudinggal, friss gyümölccsel, túróval tálaljuk.

Ádám először azt kérdezte, mit akarok egy palacsintán fotózni? Aztán meglátta a feldíszített modellt, és azt mondta, húúúúdeszépennézki, hozomagépem! :DDD
Bocs, hogy ennyiszer kitettem ezt a képet, de annyira szép... a palacsintában amúgy Nutella van!
Amíg nem volt ez az olajos üvegem (a fent említett spray), kenőtollal kentem meg mindig a palacsintasütőt. Anya műszálas ecsetjeit használtam, amik persze jól összezsugorodtak, gyakorlatilag szétmentek egy-egy sütés végére... szegénykém, persze sosem dohogott vagy neheztelt rám, egyszerűen csak boldog volt, hogy ügyes voltam, és finom palacsintákat sütöttem. Aztán szó nélkül vett másik ecsetet, amivel a meseszép kalácsait, süteményeit kenegette, mígnem újra színre léptem, és a következő palacsintasütés alkalmával az új ecsetet is "kinyírtam". Szerencsére akkoriban ez az egy étel volt, amit el tudtam készíteni, és erre is csak félévente szántam rá magam, így anya "vesztesége" mindössze évi 2 ecset volt.

Aztán 5-6 évvel ezelőtt egyszer ajándékba kaptam apáéktól 2 üveget, spray-tetőset, fémkupakkal. Kérdeztem, ezt mire használjam? Azt mondták, olajat, balzsamecetet tegyek bele, és majd ráfújjuk a salátákra. Így is tettem, és az üvegek remekül működtek. Aztán jött a palacsintasütés, és még bár addigra Ádámtól kaptam egy szép, narancssárga szilikon-ecsetet, mielőtt használtam volna, a tűzhely mellett az üvegekre esett a pillantásom... kipróbáltam, és szuperül működött! A család ájuldozott, hogy a palacsintáim újabban még jobbak, mint voltak, én pedig büszkén mutattam, hogy a kis üveg miatt van így. Egyszóval érdemes beszerezni egy ilyen "konyhai segítőtársat", mert nagyon sok mindenre jó. Én a húsok, rántották, zöldségek alá sem olajat öntök vagy kanalazok, hanem mindent lefújok a kis üvegemmel, és mindig elégnek bizonyul a kis szipkából kipermetezett olaj mennyiség.

3 megjegyzés:

  1. Isteni volt a palacsinta tészta! Köszönöm! Gyönyörűen átlátszó, amilyet mindig is szerettem volna!
    Üdv: Gyöngyi

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen a receptet! Eleinte kicsit figyelnem kellett, hogy határozottabban dobáljam, de a pihe-puha állaga miatt megérte! :-)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm a receptet! Életemben nem sütöttem még palacsintát, de itt nyaralunk a Balatonon, és a gyerekek nem hagytak békén, nekik palacsinta kellett. Ez volt az első recept amit kidobott a google, gondoltam egy próbát megér.... Már harmadik alkalommal készítem el, és egyszerűen elronthatatlan!!! Köszönöm!☺

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...