"Béke az érkezőknek, áldás a távozóknak!"

2012. május 7., hétfő

Só-liszt gyurma Anyák-napjára

Az év egyik legszebb ünnepére szerintem a legjobb saját kezűleg ajándékot készíteni, még akkor is, ha ez talán értékében nem vetekszik egy nagy doboz márkás csokoládéval vagy egy nagy bokréta virággal. Dorkával idén só-liszt gyurmából formáztunk apró ajándéktárgyakat anyukámnak, Ényónak, apukámnak (mert mi őt is ünnepeljük ilyenkor), és Ádámnak (mert ő sem maradhat ki a sorból). :-)

Ádám almafája, amit Dorkával készítettünk só-liszt gyurmából
A só-liszt gyurmában az a legjobb, hogy pillanatok alatt előállítható, olcsó, és nagyon könnyen kezelhető. Nem kell aggódnunk azért sem, hogy a gyermekeink káros anyagokban tapicskolnak, vagy lenyelik a gyurmát, hiszen mindössze vízből, lisztből, sóból és egy kis olajból áll. Igaz, látványra olyan, mint valami sütésre váró linzertészta, ezért Dorka is megkérdezte, mikor esszük meg a süteményeket, és elkerekedett szemekkel nézett rám, amikor azt mondtam, hogy soha... hiszen ez egy házi készítésű gyurma. De anya, kérdezte, akkor minek sütjük meg? Hááát, hogy keményebbek legyenek, mint a porcelánok, feleltem, mire elgondolkodva hümmögött magában, hogy jó. :-)
Büszke vagyok az almafánkra - szerintem cuki lett
A 4 szem piros alma bennünket szimbolizál: Ádámot, Dorkát, Izát és engem :-)

Az üvegfestéktől kellően fényesek maradtak a színek
Só-liszt gyurma alaprecept

Hozzávalók: 20 dkg liszt, 20 dkg só, 125 ml víz, 2 evőkanál étolaj
+ színes festék (ez esetben nem kell utólag kifesteni a formákat)
Elkészítés: A hozzávalókat összegyúrjuk. Könnyen kezelhető gyurmát kapunk, amiből kedvünk szerint meseszép ajándéktárgyakat alkothatunk. Ha elkészültünk, sütőben, először résnyire nyitott ajtó mellett 80 fokon, majd zárt ajtó mellett 90 fokon, 120-on, végül 150 fokon szárítjuk a sókerámiákat legalább 2-3 órán keresztül. Szabad levegőn is száríthatóak, de úgy több napba telik, mire szépen megkeményednek a tészták.
Festék gyanánt használhatunk temperát vagy hobbi festéket. Mi üvegfestéket kentünk a sókerámiákra, de csak azért, mert ez volt itthon - igaz, így szép fényesek lettek a felületeink. (Vízbázisú Marabu-t használtunk.)

Mivel Dorka nagy vágya volt a sókerámiázás, hagytam, hadd bontakozzon ki...
Így aztán ő gyúrta össze a tésztát
... és az a vicc, hogy ez a gyurma állítom, jobb minőségű, mint a boltban kapható társai
Anyák napjára ezeket készítettük :-)
Dorka tenyér lenyomata :-)
Izabella talpacskája :-)
Iza figyelmét egy zenélő méhecskével tereltük el, majd gyorsan belenyomtuk a gyurmába...
Igazán nem is vette zokon, szóval ilyet többször is csinálhatunk - Iza műkedvelő :DDD
Dorka egyre ügyesebben fest, és már a ruháját sem keni össze :-)
Látszik, hogy melyik formánál hagytam, hogy Dorka egyedül szórja ki a csillámport? :DDD
A művésznő jól elfáradt - nem volt gond a délutáni alvással :DDD
A sókerámiák végül 2 nap alatt készültek el, hiszen az első napon csak formáztunk, a másodikon festettünk. Mivel első ízben készítettünk ilyen gyurmát, nem tudom, mekkora az élettartalma ezeknek a kis tárgyaknak, de azt hiszem, ilyet még sokszor fogunk csinálni, hiszen az év legnagyobb ünnepeire meseszép dekorációt gyárthatunk magunknak, ha mindig idejében nekilátunk... sőt, arra gondoltam, talán agyaggal is érdemes lenne dolgoznunk, hiszen van odakint egy kerti sütőnk, hátha ki lehetne benne égetni a műveinket? Persze, ennek még utána kell járnom, de addig is itt a jól működő házi gyurma, a só-liszt gyurma. 

Kapcsolódó cikkek: 

10 megjegyzés:

  1. Dorka nagyon ügyes! Ez a kézlenyomat és láblenyomat nagyszerű ötlet! Biztos, hogy az ilyen személyes ajándéknak mindenki jobban örül!
    Az agyag 900 fok felett ég ki, hogy mennyi van egy kert sütödében, fogalmam sincs. Minél nagyobb a vasoxid tartalma, annál pirosabb lesz.:))) Nem akartam okoskodni, csak ezt tanultam, tanítottam. Puszi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Ambrozia, köszönjük a dicsérő szavakat Dorka nevében is (de felolvastam neki, amit írtál és nagyon mosolygott):-))). 900 fok? Hűűű, hát nem tudom, mennyin éghet egy kerti sütő. Mondjuk jó mély a sütőtere, de nem hiszem, hogy ekkora hőt el tudnék érni benne. Talán akkor inkább a cserépkályhában kéne gondolkodnom, de annak meg lehet, hogy nem tenne jót, ha vizes agyagot tennék bele? Én nagyon örülök, ha ebben segítesz, hiszen nekem fogalmam sincs az agyagról, de szívesen dolgoznék vele. :-) Puszi!

      Törlés
  2. A pécsi Nagymamád már sok-sok évtizeddel ez előtt már készített ilyen anyagból kis állat figurákat, de Ő mintha csak filctollal színezte volna azokat.Ma is meg vannak még egy dobozkában, Anya őrzi, majd megkeressük és megmutatjuk újból Nektek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudom, hogy a Nagymama csinált ilyen állatkákat, de az első generációt kenyérből gyúrta, a másodikat pedig só-liszt kerámiából. A filctollra nem emlékszem, de arra igen, hogy némelyik figurának ruhája is volt... ugye? Dorkának mondtam, hogy egy csomó ilyen állatkánk van valahol, de hogy hol??? Megvannak? Puszi!

      Törlés
  3. Nagyon kedves a kéz-és láblenyomat készítése, és főleg maradandó.Gyermekeink később saját családjuknak is büszkélkedhetnek vele.Mindenki örül a virágnak is a gyermek kezének munkája felbecsülhetetlen!Cicus

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Cicus, örülök, hogy tetszik a kéz- és talp lenyomatunk, szerintem ilyet érdemes csinálni, mert minden szülőnek, nagyszülőnek, keresztszülőnek szép ajándék. A gyerekek munkája valóban felbecsülhetetlen, én is nagyon nagyra értékelem az ilyesmit. :-) Puszi!

      Törlés
  4. Kedves Mirza!
    Gyönyörűeket alkottatok!:))) Szerintem nagyon sokáig megmarad, én 3 éve kaptam ilyet anyák napjára az ovis ünnepségen, és 3 éve karácsonykor csináltunk ilyen ajándékokat Dáviddal. Azóta is egyben vannak, még csak meg sem repedtek. Mi a végén lelakkoztuk, kreatív hobby lakkal, nem tudom ez jelent e valamit a tartósságában.:)
    Puszi: Szilvi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Szilvi, örülök, hogy tetszik. :-) 3 év után is szép marad? Nos, ez igazán jól hangzik. Pont tegnap beszélgettünk Ádámmal arról, hogy vajon mennyit bírnak ki ezek a sókerámiák? A nagymamám sok-sok évvel ezelőtt (értsd 20 év) készített nekünk apró állatkákat sókerámiából, és a mai napig megvannak. Persze, nem tudom, ő milyen receptet használt, és hogy egyáltalán kiégette-e, de nem mentek tönkre. A lakk nagyon sokat számít. Én korábban kavicsfestéshez használtam lakkot, de nem hobbiboltosat, hanem keréktárcsa lakkot. :-)) Pussz!

      Törlés
  5. Szia Mirza! Ügyes a kis Dorka, dehát volt kitől örökölni a tehetséget. ;-) A blogod nyomán egyre inkább érdekel az üvegfestés. Bartush

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt igazán örömmel hallom, és ha komolyan neki akarsz látni, szívesen segítek. Nagyon fontos, hogy milyen sablonokkal, üveggel, festékkel látsz neki a festésnek. A legjobbak szerintem a Marabu üvegfestékek, ezek vízbázisúak, tehát nem lélegzel be festés közben semmilyen kemikáliát és bűz sem lesz a lakásban. :-) Nézd, tőlük szoktam rendelni: http://www.pannoncolor.hu/index.php?f=97&s=webshop
      Ez a festék könnyen kezelhető, és száradás után is magasfényű, és a vele festett képek klasszisokkal szebbek lesznek, mint bármilyen más hobbiboltos méregdrága festékkel. Érdemes venni hozzá csillámport és néhány csomag apró flittert, mert ezek szépen mutatnak a festékben. Üveget mindig üvegessel vágatok, sosem boltban veszek, mert így egyszerre kérhetsz 4-6-8 ugyanakkora üveget, ki kell fúratni a tetejüket középen, és akkor szögre simán felakaszthatod, nem kell keretezésre költeni. Célszerű a sarkakat is lecsiszoltatni, barátságosabb lesz a kép. Kontúrt is a Pannoncolortól szoktam venni, szerintem a réz színű a legszebb, mert Tiffany hatású lesz. :-) Szívesen segítek neked bármiben, sőt, sablonokat is küldök, ha komolyan belevágsz, okés? Pusssz!

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...