"Béke az érkezőknek, áldás a távozóknak!"

2012. július 3., kedd

Paszticio, avagy a görög tésztafelfújt

Úgy tartják, hogy a görög tészta-ételek közül a Jón-szigetek konyhájából származó Paszticio a legnépszerűbb, ami nem más, mint egy húsos raguval és / vagy zöldségekkel rétegezett, és besamel mártással nyakon öntött makaróni, amit arany színűre sütnek, majd kockára vágva tálalnak. A Paszticio-t mindenki másképp csinálja, akárcsak mi magyarok - mondjuk, a lecsót. :-)

Paszticio - avagy rakott makaróni felfújt
A görög családok általában hétvégén sütnek Paszticio-t, mivel meglehetősen munkaigényes az összeállítása, cserében nagyon kiadós, és a második, harmadik napon még ízletesebb, mint amikor elkészült, hiszen összeérnek benne az ízek. 

A napokban elkészítettem életem első Paszticio-ját, aminek Ádám örült a legjobban, és azt mondta, szerinte ez a tésztafelfújt finomabb, mint bármelyik tipikus magyar tésztaétel. (Szerintem azért egy jó, házias túrós csusza ezerszer jobb, de ízlések és pofonok... ugye?) Mindenesetre érdemes kipróbálni, mert nagyon pikáns, napsütötte, görögös íze van, ami most, nyáron különösen jól esik, főként, ha egy árnyékos, hűs teraszon vagy étkezőben ehetjük meg egy jó hideg citromos limonádé kíséretében... :-)


... de előbb jöjjön egy remek koncertfelvétel! :-) Sunrise Avenue: Fairytale Gone Bad



Paszticio

Hozzávalók: 2 dl olíva olaj, 2 vöröshagyma felaprítva, 50 dkg darált (marha)hús, 2-3 paradicsom lehéjazva, felkockázva, kimagozva, 1 babérlevél, 50 dkg makaroni, 15 dkg (kefalotiri - én parmezánt használtam) sajt reszelve, tengeri só, frissen őrölt bors, friss bazsalikom levelek aprítva
A besamelmártáshoz: 6 dkg vaj, 6 dkg liszt, 7,5 dl tej, 3 tojás felverve, 15 dkg kefalotiri sajt reszelve, őrölt szerecsendió, só, őrölt bors
Elkészítés:
1.) Kevés olajon üvegesre pirítjuk a hagymát, majd hozzáadjuk a húst, és azt is megpirítjuk. Felöntjük vízzel, hozzáadjuk a paradicsomot, sózzuk, borsozzuk, babérlevéllel és bazsalikommal fűszerezzük, és kb. 40 percig főzzük. Ennyi idő alatt nagyjából elfő róla a lé.
2.) Forró, sós vízben megfőzzük a makarónit, de ne túl puhára! Lecsepegtetjük, egy kis olívát öntünk rá, összekeverjük, majd a tészta egyik felét lerakjuk egy nagy jénaiba, megszórjuk sajttal, rákanalazzuk a húst, majd befedjük a makaróni másik felével.
3.) Elkészítjük a besamelmártást: a vajat megolvasztjuk, hozzáadjuk a lisztet, majd lassan felöntjük tejjel, és folyamatosan keverjük, hogy ne legyen csomós. Lehúzzuk a tűzről, hozzáadjuk a felvert tojást, a sajtot, őrölt szerecsendiót, majd sózzuk, borsozzuk.
4.) A mártást a tésztára öntjük, a maradék sajtot rászórjuk, és előmelegített sütőben 200 fokon kb. 30 perc alatt készre sütjük. Tálaláskor friss bazsalikomlevelekkel díszítjük.

Parmezánnal is tökéletes lesz...
A tésztára rétegezzük a húst
A besamelből ne sajnáljuk a fűszereket! :-)
A recept jó nagyon, a besamel tökéletesen fedi a tésztát
- pedig kanalat sem használtam hozzá
Jól néz ki, ugye?
A végén kapott még egy kis pizzafűszert...
És kész! Életem első paszticioja! :-)
A szelet-fotó nem túl szépre sikerült, de Ádám szerint legalább eredeti :-)
Ettetek már ilyen rakott tésztát? Ismertétek ezt a receptet? És amúgy mit csináltok ebben a rekkenő hőségben? :-)

... és még egy remek szám: Sunrise Avenue: Hollywood Hills


22 megjegyzés:

  1. Hurrá! Megérkeztek a görög kaják, már nagyon vártam. :))))) Behunyom a szemem és tengerparti kisvendéglőben ülök, a tenger hullámzik, még a lábunkat is mossa és még a pasztició illatát is érzem....
    Én már ettem eredetiben és itthon is többször elkészítettem, főleg ha jöttek vendégek.:)
    Köszönöm a kis nosztalgiázást, mert idehaza csak az elsötétített lakásban bujkálok, mint a háború idején? utcára menni tilos.! Csak a számítógép ne lenne olyan, mint egy hősugárzó.:))
    Holnap is görögöt eszünk?
    Puszi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gondoltam, hogy örülni fogsz a receptnek! :-)) Rém finomak a görög ételek, és igen, holnap is görög kaja lesz! Görög hetet tartunk... bár van egy kapros hajtogatott tészta receptem, azt bele kell préselnem ebbe a hétbe, annyira finom.
      Itt is rémes a hőség, egész nap leeresztett redőnyök mögött kuksolunk, és este 8-kor indulunk csak sétálni...
      A tenger, igen, az most jó lenne...:DDD Húdeszeretem... csak rá gondolok, és én is ott érzem magam, pedig jó régen láttam. Majd talán jövőre, ha Iza is nagyobb lesz egy picit. Addig marad a képzelet és a finom görög ételek! :-))

      Törlés
  2. Szia Mirza!

    Rég írtam. :)
    Fincsi lehet a tésztád, én is szoktam hasonlót sütni, nem is tudtam, hogy eredetileg görög receptúra. Ha számba vesszük a recepteket, a görögök tényleg tudnak valamit....ételek terén. Én is szeretem a görög ételeket.
    Hogy mit csinálunk ebben a rekkenő hőségben? Hát, mi is kuksolunk a sötétben, áll a levegő is, locsolunk, ha lehet, az frissít reggel-este a levegőn.
    Ételek terén elég keveset főzök mostanság, a hidegre hűtött gyümölcslevesek a kelendők, ill. tegnap este egy gyors tejfölös lecsót dobtam össze, amiből még ma is lazán tudunk majd vacsorázni. Errefelé elviselhetetlen a meleg, szinte még az étvágyunk is cserben hagyott. Legalább picit fogyózunk is.... :)))))
    Puszi: Jasmin

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Jasmin, én még nem sütöttem ilyet, csak besamel nélkül. Van egy gyönyörű könyvem: Görög kulinária, kb. mint egy telefonkönyv, innen származik a recept. Élményszámba megy már a görög képek puszta nézegetése is... hát még, ha ott lehetnénk, igaz?
      Mi is a sötétben kuksolunk. :DDD Leeresztett redőnyök, délben dinnyézés és jégkrémevés. A tésztát a hétvégén sütöttem, igaz, majdnem elolvadtam a sütő mellett. :-))
      Milyen az a tejfölös lecsó?? Hogy csinálod?
      Puszi

      Törlés
    2. Semmi extra, hagyományos módon megcsinálom a lecsót, (bár nálam a hagymára megy egy kevés füstölt szalonna, paprikás szalámi is, az íze kedvéért), majd amikor a végén kész a lecsó, egy nagy doboz tejföllel nyakon öntöm, egyet rottyan és már kész is. A férjem a legjobban a szaftját szereti tunkolni friss kenyérrel. Nagyon finom krémes lesz, egyszer próbáld ki, én is anyósomtól tanultam így csinálni, azóta már szinte csak így készül.

      Törlés
  3. Szia Mirza! ugy látom hasonlo a programunk:-)) sötét lakás,egésznapos pihegés, kádból ki be ,,,szoval hurrá nyaralunk:-))) Azon gondolkoztam milyen szép nyarak is voltak régen.
    Lehetett strandolni semmi UW veszély,,,,,lehetett élvezni a nyarat, de ez már szerintem "tisztitó tüz" :-))))))))))
    Azt hiszem ráfér egy kicsit az emberiségre:-))
    De egyszer mindennek vége van mint a botnak!Addig csak almodozom rakott kajákról, mert a sütöt bekapcsolni öngyilok:-)) puszi Nektek "aprajafalvára" vigyázzatok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pont erről beszéltünk Ádámmal, hogy amikor gyerekek voltunk, reggel 8-kor elmentünk biciklizni, és este 8-kor jöttünk kb. haza. Ha Balatonon nyaraltunk, szintén 8-tól délután 6-ig a napon voltunk, és még csak be sem kentük magunkat. Ha anyám nagyon parázott, hogy leégünk, engedtük, hogy egy kis fabulont kenjen ránk, és ennyi... se napszúrásunk, se leégésünk nem volt, lehetett napozni, levegőt kapni, bringázni, sőt, teniszezni is nyáron jártunk a legtöbbet. Most meg? Este 8 előtt nem tudunk sétálni, mert az utcánkban egy nagy fa sincs, csak csemeték meg tuják, valósággal forr a beton.
      Hát, a sütőt hülyeség volt bekapcsolni, szidtam is magam, hogy milyen idióta vagyok, de végül a tészta olyan jó lett, hogy már nem dohogtam, és 3 napra elég ebédünk lett. :-)

      Törlés
  4. Elfelejtettem írni az előbb, képzeljétek vasárnap bazsalikomot szüreteltem. A kis pillekönnyű levelekből összesen 85 dekát. :) Egész kis ültetvény van a Szüleim kertjében. Elméletileg az én kis fűszerkertem, de gyakorlatilag a napi teendők, öntözés, kapálás, szeretgetés nem az én érdemem. Ma készítettem egy hatalmas nagy adag pestot és a levelek nagy részét elajándékoztam.

    VálaszTörlés
  5. Imádom a bazsalikomot! :-) Szép kis szüreted volt akkor! A pesto szuper, mi nagyon gyakran kenjük mindenre, még szendvicsre is. Levesekbe is sok bazsalikomot teszek újabban, hajtok a szép zöld színre és a fűszeres illatokra. Hogy csinálod a pestot?

    VálaszTörlés
  6. Jaj a bazsalikom nekem is a szivem csucske.
    Én is "termelek" az erkelyen egy ládában, szedtem is már belöle de 85 dkg ,,,,hü de jo lenne ambrózia a szomszédod lenni:-)))Ma viszont túlélö kaját eszeltem ki:-)
    cuscust!
    Na ez egyszerü és fözés mentes! probáljátok ki megéri.
    A füszerezése barmilyen lehet, magyaros , keleti, ahogy szeretitek. Én ma korriander magot törtem, kurkumát, rómaiköményt, csipet mentát, só 1 ek oliva olaj,15 dkg cuscus,
    tettem még bele sargarépa kockákat zeller szárat,az egészet összekevertem egy jol zárható muanyag dobozba, majd nyakon öntöttem egy fél liter forró vizzel,, a vizforraloból,
    elkevertem gyorsan és lezártam! Magára hagytam, de 10 perc mulva már jo! Ha tovabb áll nem baj.Persze lehet zöldfüszereket hagymát bármilyen zöldséget, de üresen is nagyon finom
    . Egy salival haway van:-)) Na megyek probálkozom "robot urral" csak szórakozik velem. Legtöbbször ha pontosan beirom akkor sem enged be:-)) hiába a technika vagy karma??:-)) puszi Manoka

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még sosem ettem kuszkuszt. Mire hasonlít? És hol veszel ilyesmit? Nálunk ma saláta volt, és egy kis grillezett csirkemell. Ja, és FAGYI. :-)))

      Törlés
  7. A pestot most mogyoróból csináltam, mert a fenyőmagot aranyárban mérik. Plusz olívaolaj, parmezán, fokhagyma és bazsalikom, ízlés szerint csak úgy ránézésre az arány.
    Biztos lesz még egy szüret, mert most kezdett volna virágozni és ilyenkor leszedem a leveleit, aztán újra kibokrosodik és ha erre jártok, szívesen adok nektek!!! :))))))
    Én nagyon szeretem ilyenkor a krumplilevest újkrumpliból, reszelt sajttal pestoval. Bár nekem is csak hideg megy le a torkomon, én meggylevest csináltam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nahát, mogyoróval még sosem csináltam pestot, de kipróbálom, biztos nagyon finom. Nekem van egy nagy zacsi fenyőmagom, ajándékba kaptam, nem is gondoltam, hogy ilyen drága? Anyósom húsokra is szokta szórni, nagyon finom úgy is, meg levesekben.
      Hűű, a meggyleves remek ötlet, ma ezen agyaltam, milyen gyümölcsből kellene holnap valami hideget főzni. :-)

      Törlés
  8. És csak a hangulat miatt mindenkinek szeretettel:
    http://youtube.googleapis.com/v/Z5b7_2el2is

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megnéztem, állati jó... szívem szerint ebben a percben bezsuppolnám a családot az autóba, és irány Görögország! :-) A valóságban azonban marad a leredőnyözés, Ádámnak reggel munka, mi meg itthon dekkolunk a csajokkal a redőnyök mögött. :-)) Iza még nagyon pici az utazáshoz, de ha már szaladgálni tud, elmegyünk ide...

      Törlés
  9. Ambrozia 85 dkg bazsalikomért lemennék a térképrül is:-)) Nálam is gyümölcs leves van 2 napja, nyers változata,,ez aztán tuti hideg:-) A gyümölcsök felét összeturmixoltam, tettem bele füszereket aztan nyakon öntöttem egy doboz madartejjel, és bele az egész gyümölcsöket. Kis tejszin rá és kész.Mást még nem is ettem ma.Ez bazsalikom érlelö meleg már.Manoka ödv

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Merrefele laksz, Manóka? Lehet, hogy itt a szomszéd sarkon.:)

      Törlés
  10. Most ettem ilyet egy ciprusi családnál, tekinthetjük autentikusnak is. Teljesen ízetlen volt és épp azon gondolkodtam,hogy ezt sokkal finomabban is meg lehetne főzni. (mondjuk a tzazikit boltban vették és ez mindent elárul) A Te recepted ránézésre is sokkal ízesebbnek tűnik, úgyhogy holnap nekilátok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nos, szerintem minden azon múlik, mennyi sót és fűszert használsz...én nagyon durván fűszerezek, szóval sok mindent lehetett a tésztára mondani, csak azt nem, hogy ízetlen. A husit szinte magyarosan kell fűszerezni, a besamelnél pedig alap a só és a szerecsendió, de tehetsz bele bazsalikomot, oreganót, fokhagymát, mind illik bele, és finom lesz tőlük a tészta. No és a reszelt sajt, az adja meg csak igazán az ízét. Írd majd meg, milyen lett, jó?

      Törlés
  11. Mirza ! a kapros hajtogatott engem is érdekel.Ha nem is sütöd meg legalább meséld el hogyan kell:-))) Meghosszabbitottak ugy is a hösériadót, legalább álmodozzunk róla:-))Puszi Manoka

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Manóka, a kapros hajtogatottat holnap mindenképp megírom (mert valami isteni), ígérem, csak ma már annyira KO voltam a hőségtől, hogy nem bírtam nekiállni. Addig is közzétettem egy kis padlizsánkrémet. Jó fokhagymás. :-)
      Puszi!

      Törlés
  12. Ambrózia! Szegeden lakom,és Te? puszi Manoka

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...